شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ |۲۷ محرم ۱۴۴۶ | Aug 3, 2024
حرم مطهر رضوی

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مدرسه تابستانی دارالعلم با مشارکت حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی در حال برگزاری است، گفت: مشهدالرضا به برکت حضرت رضا علیه‌السلام و حوزه علمیه در بسط اندیشه‌های اسلامی و تولید و ترویج علم در دنیای معاصر نقش بسیار مؤثری دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه علمیه در مشهد به ویژگی‌ها و برکات دومین دوره مدرسه تابستانی دارالعلم اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های این دوره برگزاری آن در جوار بارگاه ملکوتی و نورانی ثامن‌الحجج (ع) است که از برکات ویژه‌ای برخوردار است و باید بهره لازم را از این هم‌جواری بُرد.

وی بیان کرد: در برگزاری کلاس‌های این دوره حجم برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای تدبیر شود که مباحث علمی با صبر و حوصله پیش رود، زیرا مباحث سنگین علمی اگر در جلسات بسیار فشرده القا و گفت‌وگو شود ایده‌آل مطلوب حاصل نمی‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دروس باید با فرصت و اقتضای لازم و به‌تدریج ارائه شود زیرا گنجاندن حجم انبوهی از برنامه‌ها در فضای محدود زمانی هم فشار برای مخاطبان و هم برای کسانی که مباحث را ارائه می‌دهند نتیجه مطلوب را به همراه نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی روشن با اشاره به اینکه حوزه علمیه خراسان پیشینه کهنی در بسط علم و قدمتی دیرین و میراثی گران‌سنگ در پی‌ریزی علم در دنیای اسلام دارد، افزود: امروز زیر ساخت تمدن نوین اسلامی مبتنی بر عقل، علم و حکمت است و انتظار اساسی از حوزه علمیه مشهد این است که در این جهت پیشگام و مؤثر باشد و مشهدالرضا به‌واسطه بارگاه منور رضوی، این شأنیت را دارد و حوزه علمیه نیز این ظرفیت را دارد که زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برکت این مکان مقدس در هیچ جای دیگر یافت نمی‌شود، گفت: این یک توفیق الهی است که در جوار حضرت رضا (ع) و معنویت این مکان مدرسه دارالعلم به فعالیت مشغول است و فرصت ویژه‌ای برای طلاب و اساتید حاصل شده تا به علم‌آموزی بپردازند.

وی افزود: نباید به‌سادگی از این فرصت و فضای معنوی گذشت و از آن غفلت کرد بلکه باید سعی کنیم نهایت بهره و استفاده معنوی را از این دوره‌ها ببریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی روشن در ادامه با اشاره به حضور مشارکت‌کنندگانی از کشورهای مختلف در این مدرسه، گفت: علم در اسلام مرز نمی‌شناسد، در دوران امام باقر (ع)، امام صادق (ع) و امام رضا (ع) همه قشرها اعم از افراد مسلمان و غیرمسلمان بهره علمی و معنوی می‌بردند؛ از همین رو جای تعجب نیست که طلاب خارج از کشور نیز از این فضا استفاده ببرند و این ناشی از فرهنگ دینی ماست که اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) این سفره را برای همه مسلمانان گسترانیده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha